اولین نشست شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه

در راستای هم اندیشی، هم افزایی و توسعه تعاملات میان شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه، فعالان بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد، اولین نشست پس از رسمیت یافتن شبکه در روز دوشنبه مورخ 04/05/1395 با حضور اعضای شبکه و حدود بیش از 70 موسسه از  سازمان های مردم نهاد سراسر کشور در اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.برای مشاهده فیلم هر بخش روی آن کلیک کنید.

عنوان و نام ارائه دهنده

ردیف

تلاولت آیاتی از قرآن کریم

1

سخنرانی و خوش آمدگویی (جناب آقای علی اصغر خامنوی)

2

فرصت طلایی شبکه سمن ها برای دولت و مردم ( خانم دکتر شهیندخت خوارزمی (استاد و مشاور مدیریت))

3

سخنرانی خانم صابر، مدیر عامل شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه

4

توضیحاتی درباره فرایند عضوگیری شبکه ملی (آقای رضا درمان، موسس و بازرس شبکه)

5

پرسش و پاسخ ببین اعضای حاضر در جلسه (بخش اول)

6

پرسش و پاسخ ببین اعضای حاضر در جلسه (بخش دوم)

7

سخنرانی آقای دکتر نهاوندیان، رئیس دفتر ریاست محترم جمهور

8

  • در آغاز جلسه پس از تلاوت آیاتی چند از قرآن مجید، آقای علی اصغر خامنوی، رئیس هیئت مدیره شبکه ضمن خیر مقدم به حاضران مطالبی را به شرح زیر بیان نمود :

اتاق بازرگانی به عنوان جایگاه مشارکت سه قوه و با توجه به دارا بودن پتانسیل های بالقوه اقتصادی و بهره مندی از حضور فعالان بخش خصوصی، بستری مناسب جهت فعالیت های امور خیریه فراهم کرده است. بر این اساس در سال 92 نشستی در راستای هم اندیشی اشتغال و کارافرینی برگزار شد که حاصل ان کمیته توانمند سازی و کمیته شبکه سازی موسسات خیریه بود. پس از گذشت حدود دو سال و برگزاری جلسات پی در پی، در نتیجه شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه در بهمن94 تشکیل شد، وبه طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

وی افزود : قطعا این شبکه با بهره مندی از تیم مدیریتی با تجربه و با بهره گیری از پتانسیل اعضای شبکه اقدامات کلیدی و مهمی در جهت اثربخش کردن تعاملات با موسسات دولتی انجام خواهد داد، اعضای شبکه با حضور فعال خود می توانند در راستای تحقق اهداف شبکه نقشی کلیدی داشته باشند و مطئنا این اثر مثبت به کل مجموعه بر خواهد گشت.ایشان در ادامه از هیئت مدیره موسسه ابرار، خانم صابر مدیر عامل شبکه و آقای بشکوه دبیر کمیته شبکه سازی به دلیل فعالیت های مفیدشان تشکر کرد، وی همچنین از آقای جلالپور، آقای دکتر نهاوندیان و وزارت کشور نیز تشکر ویژه کرده و تمایل نشان داد که از نمایندگان وزارت کشور برای حضور در نشست های آینده دعوت به عمل آید.آقای خامنوی در پایان با ارائه چکیده ای از گزارش “شاخص بخشش جهانی2015” که نسخه الکترونیکی آن بر روی سایت شبکه قابل دسترسی است به صحبت های خود خاتمه داد.

  • سخنرانی خانم دکتر شهیندخت خوارزمی، استاد و مشاور مدیریت، با عنوان “فرصت طلایی شبکه سمن ها برای دولت و مردم” :

خانم دکتر خوارزمی پس از خیر مقدم به حضار در مورد فلسفه وجودی شبکه اظهار داشت که :

این شبکه نقطه عطفی در تاریخ تحولات اجتماعی ایران است و من از تمامی دست اندرکاران تشکیل شبکه به خاطر تلاش های مستمرشان تشکر می کنم.

ایشان در مورد نقش، جایگاه، ارزش و اهمیت این شبکه صحبت های خود را در چند محور به شرح زیر بیان نمود :

مهمترین وظیفه دولت بهره گیری از منابع و سرمایه های ملی جهت کمک به توسعه پایدار،تامین منافع ملی و بهبود مستمر سطح کیفیت زندگی مردم است. به دلیل پیچیدگی و پویایی چالش ها و مسائل محیطی در ایران و جهان، دولت به تنهایی قادر به اداره امور نیست از این رو دولت های جهانی به حاکمیت شبکه ای و بهره گیری از ظرفیت های بخش خصوصی روی آورده اند.بخش خصوصی، نهادهای مدنی و مردم باید با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند که لازمه آن تغییر نگاه دولت به آنهاست. متاسفانه در ایران دولت نسبت به نهادهای مدنی مستقل، بی اعتماد بوده و به دلیل نگاه  امنیتی به جامعه مدنی برخی از ارکان این جامعه را تهدید می کند و همین امر سبب شده تعامل و همکاری سازنده میان دولت و جامعه مدنی شکل نگیرد.

ایشان در ادامه با ارائه آماری از هزینه های دستگاه های دولتی اظهار داشت :

 هزینه های سنگین اداره دستگاه های دولتی و همچنین اسارت در بند بروکراسی عظیم اداره دولت، سبب شده که دولت نسبت به انجام مسئولیت های اجتماعی خود ناتوان و ناکارآمد شود. متاسفانه دولت منابع زیادی را صرف برنامه ریزی هایی می کند که هرگز اجرایی نشده و تاثیری روی کیفیت زندگی مردم نخواهد گذاشت و منجر به حل مشکلات آنها نمی شود. در رویارویی با این ناکارآمدی یا باید سکوت کرد و یا اینکه با قدرت وارد صحنه شده و برای حل این مشکلات تلاش کنیم.

ایشان با اشاره به تجربه 30 ساله خود در همکاری با بخش خصوصی افزود :

متاسفانه بعد از گذشت این سال ها به دلیل ناکارآمدی دولت در سیاست گذاری و ارائه خدمات به بخش خصوصی و همچنین اسیر کردن این بخش در فسادهای اداری و فضای رقابتی با رانت خوارانی که دغدغه آنها کسب قدرت و ثروت است، باید گفت که اوضاع بخش خصوصی روز به روز بدتر شده است. در این شرایط بخش خصوصی مجبور است با استفاده از توان خلاق خود و همچنین استفاده از ظرفیت هایی مانند اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی، بر این موانع غلبه کند.

ایشان همچنین در مورد نقش مردم در این میان خاطر نشان کرد که :

متاسفانه اعتماد مردم نسبت به دولت از بین رفته است، اما در این میان دسته ای از مردم هستند که دغدغه های اجتماعی انها را به سمت شکل دهی سمن ها و سازمان های مردم نهاد سوق می‌دهد. وجود این افراد شریف و متعالی در جامعه ما را به آینده امیدوار کرده و کشورمان را وارد فصل جدیدی از تحولات اجتماعی می‌کند.خانم

دکتر خوارزمی در ارتباط با جامعه مدنی و اهمیت آن تاکید کرد :

متاسفانه جامعه مدنی به دلیل تنوع در اجزای تشکیل دهنده هیچ تشکل واحد و مستقلی ندارد و به همین دلیل از پتانسیل های بالقوه خود بی خبر است، این نا آگاهی منجر به جزیره ای عمل کردن شده و مانع هم افزایی انها می شود. در شرایطی که نگرش دولت به جامعه مدنی مثبت نیست این شبکه می تواند کشف کند که رویکرد دولت در قبال جامعه مدنی باید چگونه باشد. در این دولت سعی شده فشار بر روی سمن ها کمتر شود و این باعث بالا رفتن اعتماد به نفس سمن ها شده است. منابع مالی سمن ها هدر نمی رود و کاملا اثربخش است زیرا از جایگاه و نقش اجتماعی خود آگاه هستند و به دانش های نوین مدیریتی روی اورده اند.

ایشان همچنین در ارتباط با نقش شبکه برای دولت گفت :

شبکه به عنوان پلی ارتباطی میان دولت و سمن ها، امکانات و اختیارات سمن ها را در اختیار دولت قرار می دهد، و به دولت در حرکت به سوی الگوی حکمرانی شبکه ای کمک می کند. مثلث اتاق بازرگانی، سمن ها و دولت باید بتوانند در فضایی تعاملی و مشارکتی فعالیت کنند.

در این میان شبکه قادر است از طریق اگاه کردن دولت از واقعیت ها و نیازهای اجتماعی، به دولت کمک کند تا سیاست های خود را با این واقعیت ها منطبق کند.شبکه حلقه ای رابط میان سمن ها و بنگاه های اقتصادی است، و به انها در انجام مسئولیت های اجتماعی خود و تخصیص اثر بخش منابع به این مسئولیت ها کمک می کند. شبکه می تواند با سازماندهی کردن این هزینه ها از هدر رفتن انها جلوگیری کرده و شکاف های موجود را از بین ببرد. مدیریت این شبکه باید یکسری الزامات را داشته باشد که از جمله انها می‌توان به اینده نگری، اینده پژوهی و رهبری اثربخش اشاره کرد.

دغدغه مدیران و رهبران شبکه باید ساختن اینده ای مطلوب برای کشور و حل مشکلات مردم باشد. بنابراین شبکه باید بازار فرصت ها و تهدیدهای جهانی را بشناسد، الگوی تفکر سنتی و شبکه ای و تفاوت میان انها را درک کند، استراتژیست باشد و بتواند با پیچیدگی ها و چالش های محیطی مقابله کند. ایشان همچنین با اشاره به دانش بنیان بودن، یادگیرنده بودن و چابکی، این ویژگی ها را به عنوان الزامات ساختاری شبکه معرفی کردند.

ایشان در پایان صحبت های خود پیشنهادهای زیر را ارائه داد:

1- ایجاد بانک اطلاعاتی سمن ها 2- مدل های تامین مالی هوشمندانه و خلاق 3-توانمندسازی و بهبود مستمر سمن ها 4- تیم سازی در شبکه و آموزش کار تیمی به سمن ها 5- شناسایی هم پوشانی ها جهت جلوگیری از اتلاف منابع 6- به اشتراک گذاری تجربیات سمن ها در زمینه های مخلتف 6- استفاده بهینه از پتانسیل بالقوه اعضای شبکه و واگذاری بخشی از فعالیت ها به اعضا 7- انتقال فعالیت ها به فضای مجازی با هدف کاهش هزینه ها و بالا بردن اثربخشی 8- حفظ منافع سمن ها و بهبود مستمر فضای کسب و کار انها

  • سخنرانی خانم صابر، مدیر عامل شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه :

ایشان در ابتدا با اشاره به تجربیات 2 ساله ای که در جلسات متعدد با هسته اولیه تاسیس شبکه کسب کرده، گفت :

خوشبختانه این تجربه و همکاری 2 ساله بسیار آموزنده و مفید بود، و هسته اولیه شبکه بدون اینکه دچار ریزش شود توانست با هم اندیشی، همراهی و همگامی به کار خود ادامه داده و در نهایت شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه را تشکیل دهد. ماموریت این شبکه همانطور که در اساسنامه ذکر شده توسعه ظرفیت، توانمندسازی اعضای شبکه، افزایش سطح تعامل و همکاری اعضا و تثبیت نقش و جایگاه مدنی اعضا است.

از جمله مهمترین اهداف عملیاتی سال 95 می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • اثر بخشی و نتیجه گیری
  • گسترش شبکه و عضوگیری
  • دانش افزایی و تقویت

ایشان در ادامه با معرفی تیم مدیریتی، مشاوران و کارشناسان شبکه از زحمات آقایان جابرانصاری، درمان، مغازه و اشعری و همچنین اتاق بازرگانی صمیمانه تشکر و قدردانی کرد و افزود :

برنامه و فعالیت های اصلی شبکه در سال 95 در چهار بخش استقرار سازمانی، ارتباطات، امور اعضا و آموزش و پژوهش خلاصه می‌شود. شوراهای تخصصی و اعضای شبکه باید شکل بگیرند، استراتژی شبکه باید تدوین شود و چشم انداز شبکه باید به وضوح مشخص شود. طبق اساسنامه بعد از رسیدن اعضا به 100 نفر، شورای مرکزی با 40 نفر عضو شکل خواهد گرفت. ماموریت بعدی شبکه در سال پیش رو گسترش ارتباطات است، که این نشست گامی در تحقق این هدف است، همچنین جذب اعضا در شهرستان ها و استان ها نیز یکی دیگر از اهداف مهم شبکه است.

ایشان خاطر نشان کرد: سایت شبکه راه اندازی شده و حداقل محتوا در آن بارگذاری شده است، ما از زحمت های اقای بوترابی برای راه اندازی سایت صمیمانه تشکر می کنیم، و از اعضای محترم تقاضا داریم که ما را در تولید محتوا یاری کنند. همچنین کانال تلگرام شبکه نیز راه اندازی شده و ما اعضای محترم را به عضویت در این کانال دعوت می کنیم.ایشان در ادامه به موارد زیر به عنوان مهمترین اقدامات پیش روی شبکه اشاره کردند :

  • ارتقای سطح تعامل با نهادهای دولتی و خصوصی
  • تدوین رویه های آموزشی مناسب جهت توانمندسازی سمن ها
  • تلاش در راستای اصلاح قوانین مالیاتی مربوط به سمن ها
  • برگزاری کنفرانس سمن ها و موسسات نیکوکاری و خیریه
  • برگزاری سمینارها و کارگاه های آموزشی
  • انتخاب، ترجمه و انتشار کتب و نشریات آموزشی

ایشان در پایان با تشکر از حاضران تاکید کرد که : شبکه نه می تواند ایفا کننده نقش اعضا باشد و نه جایگزین مناسبی برای آنها، بلکه تمامی اقدامات به صورتی مشارکتی و از طریق مشاوره و تعامل انجام خواهد شد. قطعا تحقق اهداف شبکه بدون مشارکت و همکاری اعضا امکان پذیر نیست، و لازمه تحقق این اهداف همچنان هم اندیشی، همراهی و همگامی در گستره ملی است.

  1. در ادامه نشست آقای رضا درمان، موسس و بازرس شبکه، در ارتباط با فرآیند عضوگیری فرمود :

طبق مرامنامه، از میان اصول و ارزش های حاکم بر شبکه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عمل در چهارچوب قانون و عدم تبعیض قومی، جغرافیایی، دینی و زبانی
  • بی طرفی و پرهیز از جانبداری
  • استقلال شبکه از دولت و نهادهای شبه دولتی
  • ایجاد ساختار دموکراتیک تصمیم گیری و برقراری مساوات و عدالت بین اعضا
  • ارزش گذاری به علم و تجربه و استفاده از روش های علمی
  • عدم رقابت با اعضا و احترام به استقلال اعضا
  • اعتماد سازی و اعتماد متقابل، امانتداری، شفافیت و پاسخگویی
  • تمرکز بر داده ها و حقایق و آشکار سازی آنها
  • رشد و توسعه وشکوفایی اعضا

ایشان همچنین خاطر نشان کرد که : پیامد این مرامنامه آیین نامه عضویت است، که سعی شده از آسیب های اجتماعی در امان بوده و برطرف کننده نیازهای شبکه باشد. سمن ها با توجه به شرایط و ضوابط تعیین شده در آیین نامه عضویت می توانند عضو اصلی و یا عضو غیر اصلی شبکه باشند. روند عضو گیری توسط 3 نفر که هیئت مدیره انها را مشخص می‌کند، پیگیری خواهد شد. فرایند عضو گیری بسیار ساده است و شرح کامل آن در آیین نامه عضویت امده است. یکی از مسائل مهم در این ایین نامه حق عضویت و مدت زمان عضویت است، که این موارد توسط هیئت مدیره پیشنهاد و توسط شورای مرکزی تصویب خواهند شد.

  • بخش بعدی نشست با مدیریت آقای مغازه از اعضای فعال و ثابت کمیته شبکه سازی و همچنین بازرس شبکه برگزار شد :

ایشان در ابتدا از حاضران خواست تا با توجه به کمبود وقت برای ارائه نظرات خود حداکثر دو دقیقه وقت در نظر بگیرند، در ادامه نشست حاضران پیشنهادات، انتقادات و پرسش های خود را مطرح کردند :

لیلا نوروزی دبیر کانون آینده سازان پیش اهنگ پیشنهاد کرد : به منظور جلوگیری از موازی کاری برنامه ای دقیق و کاربردی برای استفاده از ظرفیت های موجود در تمامی سمن ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی تدوین، و تا حد امکان از این ظرفیت ها استفاده بهینه شود.

پاسخ اقای مغازه : بی تردید شبکه در حد امکان و توان خود تلاش خواهد کرد تا از تمامی ظرفیت های موجود به طور بهینه بهره گیری کند، و ما امیدوارم شبکه از ابتدای شروع به فعالیت بتواند قائم به اعضا بوده و منشا اصلی قدرت و توان شبکه اعضای ان باشند. این استقلال و عدم وابستگی به نهادها و سازمان های دیگر به شبکه اجازه می‌دهد مستقل عمل کند و تغییر سیاست های کشور بر اهداف و رسالت شبکه اثر نگذارد.

خانم حسنی، روابط عمومی شبکه یاری کودکان کار : ایشان از خانم دکتر خوارزمی سوال کرد : با توجه به تنوع و گستردگی در حوزه های فعالیت سمن ها چه سازوکاری باید برای اثربخش کردن  این تعاملات اتخاذ شود ؟پاسخ خانم دکتر

خوارزمی به این شرح بود : در شروع کار باید تمامی سمن ها را بر اساس معیارهایی دقیق و مشخص گروه بندی کرد، به عنوان مثال یکی ازین معیارها می تواند حساسیت سیاسی باشد، یعنی در ابتدا شبکه سمن ها را از نظر میزان حساسیت سیاسی انها دسته بندی کرده و سپس در مورد چگونگی کاهش این حساسیت ها برنامه ریزی و تصمیم گیری شود.

نماینده هیئت مدیره موسسه حامی : ایشان در ابتدا تاسیس شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه را تبریک گفت، و سپس پیشنهاد داد که تمرکز بر روی فعالیت های پژوهشی در زمینه انجام فعالیت های خیرخواهانه بیشتر شده و برای نهادینه کردن فرهنگ نیکوکاری در جامعه از دانشگاه ها و آموزش و پرورش استفاده بهینه شود.

دکتر الهی، نماینده موسسه الزهرا گفت : این احساس وجود دارد که شکل گیری این شبکه ماهیتی رانتی داشته باشد، چه پاسخی برای این ابهام وجود دارد ؟

پاسخ اقای جابرانصاری : در ابتدا وزارت کشور در مقابل صدور مجوز تشکیل شبکه مقاومت می‌کرد، اما در نهایت بعد از تلاش های بسیار این مجوز صادر شد. ما این اطمینان را به اعضا می‌دهیم که شبکه هیچگونه وابستگی سیاسی نداشته و نخواهد داشت، و امیدواریم اعضای محترم نیز کمک کنند تا شبکه سمت و سوی سیاسی پیدا نکند.

ایشان همچنین سوال کرد که چرا برای تشکیل شبکه ساختار سازی از استان ها شروع نشده است تا از ظرفیت موجود در استان ها نیز استفاده شود؟          

 پاسخ خانم صابر : هر نهادی در ابتدا از یک هسته اولیه تشکیل می شود، که اعضای تشکیل دهنده این هسته باید ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشته باشند. در غیر این صورت گسستگی در هسته اولیه می‌تواند مشکل ساز شود، اما این موضوع به معنای توجه نداشتن و غافل شدن از ظرفیت های استانی نیست و قطعا یکی از شوراهای تخصصی که در اینده تشکیل خواهد شد وظیفه شفاف سازی نحوه استفاده از ظرفیت های استانی را بر عهده خواهد داشت.

انعام پور، مدیر موسسه خیره نایب الزهرا : ایشان تاکید کرد که شبکه می‌تواند نقش مهمی در رساندن صدای مشترک سمن ها به گوش دولت داشته باشد و همچنین از اقای دکتر نهاوندیان خواست تا موضوع معافیت مالیاتی موسسات خیریه در دولت و مجلس پیگیری شود.

اندربای، مدیر عامل بنیاد خیریه توحید :ایشان در ارتباط با موضوع حق عضویت شبکه اشاره کرد که جهت جلوگیری از مخدوش شدن وجهه شبکه در مورد پرداخت حق عضویت از سوی اعضا تجدید نظر شود.

  پاسخ اقای درمان به ایشان :  موضوع حق عضویت وابسته به تصمیم شورای مرکزی است که اعضای محترم شبکه ان را تشکیل می دهند و هیئت مدیره تا کنون هیچ تصمیمی در این مورد اتخاذ نکرده است.اقای اندرگو همچنین پیشنهاد داد که در صورت امکان اقداماتی در خصوص ادغام موسسات خیریه کوچکتر با موسسات بزرگتر صورت گیرد تا ازین طریق از سوء استفاده های افراد سودجو جلوگیری شود.

  • بعد از جلسه پرسش و پاسخ آقای خامنوی ضمن خوش آمدگویی به آقای دکتر نهاوندیان، رئیس دفتر ریاست محترم جمهور، از ایشان درخواست کرد بیانات خود را ارائه کند :

اقای دکتر نهاوندیان در ابتدا گفت : اصلی ترین سرمایه تشکیل شبکه نیت نیکوکاری آن است و هر کاری در این شبکه انجام می‌گیرد در صورتی مطلوب است که لطمه ای به این نیت وارد نکند. رهبران شبکه باید توجه کنند که این مجموعه محلی برای گردهمایی نیکوکاران است، و این باید ویژگی بارز شبکه باشد.

ما باید ظرفیتی ایجاد کنیم که نیت های خیر کنار هم بنشینند و قطعا جمع جبری این نیت ها اثر مثبتی بر کیفیت زندگی اجتماعی خواهد گذاشت. از فعالان اقتصادی انتظار می رود در صورت رویارویی با جوامع نیازمند ترتیبی اتخاذ کنند که خود انها قادر باشند نیازهایشان را برآورده کنند.

ایشان همچنین در ارتباط با رابطه بین توسعه ملی و جامعه مدنی فرمود : در این مقطع زمانی این رابطه در دو کلمه پیشرفت و عدالت تعریف می‌شود، یعنی حرکت روبه جلوی نظام به صورت موازی با توجه به ملاحظات اجتماعی، کاهش فاصله طبقاتی  و رعایت انصاف و عدالت پیگیری می‌شود.

امروزه حتی در نظام های سرمایه داری نیز توجه به ملاحظات اجتماعی شرط لازم پیشرفت است. این در حالی است که جامعه ما می‌تواند با بهره گیری از فرهنگ ایرانی-اسلامی و آموزه های دینی تعریف دقیق تری از پیشرفت و عدالت ارائه دهد.

در ارتباط با پیشرفت این پرسش مطرح است که ما توسعه مردم محور می خواهیم یا توسعه دولت محور ؟ متاسفانه در کشورهایی که از موهبت نفت برخوردارند این آفت فکری وجود دارد که با تکیه بر پول نفت می توان توسعه ای از بالا به پایین ایجاد کرد. اما تجربه های بشری نشان می‌دهند که توسعه پایدار، توسعه مردم محور است، زیرا در توسعه مردم محور اتکا به بودجه و بروکراسی و دیوان سالاری اداری دیده نمی‌شود.

خوشبختانه امروزه یک اجماع طبیعی در میان نخبگان و عموم جامعه شکل گرفته و دولت نیز ترجمان همین نگاه غالب و اجماعی کشور را دنبال می‌کند، که پیامد آن توسعه مردم محور و واگذاری کارهای اقتصادی به بخش خصوصی است. در این میان دولت باید به یک سیاست گذار تبدیل شده و نقشی نظارتی ایفا کند.در بحث های اجتماعی نیز باید گفت توسعه اجتماعی باید به مردم واگذار شود، البته در اینجا منظور از مردم انبوه بی آرایشی از جامعه نیست، بلکه هر سه لایه توسعه مردم محور یعنی احاد مردم، سمن ها و حاکمیت باید مورد توجه قرار گیرند.

این شبکه می‌تواند در ساختار سازی این ارتباط موثر باشد و لازمه این تاثیر مثبت تفکر در مورد توسعه افقی و عمودی آن است.در جامعه مدنی انحصار طلبی و تمایل به حذف دیگران سمی مهلک است و در صورتی این جامعه از حاکمیت متمایز می‌شود که دستورها و باید و نبایدها به حداقل برسد.

اگر بخواهیم که این شبکه از حمایت مردم برخوردار باشد باید امکان نظارت مردم و همه ذینفعان فراهم آید.

ایشان در ارتباط با رابطه ی بین این شبکه و دولت خاطر نشان کرد : اگر این مجموعه در گام نخست بتواند اقداماتی مثبت و تسهیل کننده انجام دهد، انرژی مثبتی به این رابطه تزریق شده و کارها را تسریع می‌کند. این دولت فراهم کردن فضای مورد نیاز برای انجام امور خیرخواهانه را از وظایف خود می‌داند، اما اینکه چه اقداماتی باید انجام شود پیشنهادی است که خود جامعه مدنی باید آن را مطرح کند. این مجموعه می تواند با پیدا کردن نقاط تماس شبکه و دستگاه های حاکمیتی، و با فرض اینکه عزم دولت تدبیر و امید در کمک به خیریه ها جدی است، شرایط را ارزیابی کرده و پیشنهادهای سازنده خود را ارائه دهد.

آقای دکتر نهاوندیان در ارتباط با موضوع معافیت مالیاتی موسسات خیریه نیز فرمود:

تا به حال بیش از یک بار در این مورد با آقای رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و هیئت دولت صحبت شده است، اما اینکه چگونه دولت می‌تواند در کنار نظارت سختگیرانه بر فرارهای مالیاتی، موضوع حمایت مالیاتی از خیریه ها را نیز پیگیری کند پیشنهادی است که باید از سوی جامعه مدنی مطرح شود.

ایشان در پایان صحبت های خود پیشنهاد داد که : شبکه برنامه ای دو ساله شامل اهداف عملیاتی با موعد مشخص برای خود تعیین کند، و سعی کند از همین ابتدای فعالیت منظم و هدفمند باشد تا در نهایت هم افزایی مورد علاقه همه فراهم شود.

در پایان این نشست بسته ای شامل : کلیات اساسنامه، مرامنامه و ایین نامه عضویت، گزارش شاخص جهانی بخشش2015،یک نسخه از کتاب تفکر بخردانه، فرم عضویت و فرم نظر سنجی به مدعوین ارائه شد.

اولین نشست شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه