بازرس قانونی در سمن ها

آیا بازرسی قانونی در سمن ها نیاز به آموزش دارند؟

در ارکان تعریف شده برای حاکمیت شرکتی، بازرس قانونی از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. علی رغم اهمیت جایگاه بازرس قانونی در شرکت‌های تجاری ( بخصوص در شرکت های سهامی خاص و سهامی عام) و همچنین در سازمان های مردم نهاد ( سمن‌ ها) ، اما متاسفانه در سازمان ها با عملکرد و وظایف بازرس قانونی آشنایی کافی وجود ندارد.

این نقطه ضعف – یعنی عدم آشنایی مدیران ارشد و اعضای هیات امنا و هیات مدیره سازمان های مردم نهاد با وظایف و جایگاه قانونی بازرس قانونی – موجب شده است تا بازرس قانونی در سمن ها نتوانند به درستی وظایف خود را به انجام برسانند. هدف از انتخاب بازرس قانونی در موسسات و سازمان های مردم نهاد پیشگیری از بروز تخلف و عدم رعایت قانون می باشد. بخشی از تخلفات سازمان های مردم نهاد که سازمان های ناظر نسبت به آنها حساس هستند، به دلیل عدم آشنایی بازرسان قانونی با وظایف خود و در نتیجه عدم رعایت مفاد قانون در سازمان های مردم نهاد می باشد.

به دلیل اهمیت جایگاه بازرس قانونی در سمن ها ، شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه تصمیم گرفته است تا دوره های آموزشی تخصصی برای بازرسان قانونی سمن ها را برگزار نماید. مشخصات این دوره آموزشی بشرح زیر می باشد:

بازرس قانونی در سمن ها

الف. سرفصلهای آموزشی این دوره

این دوره شامل 3 سرفصل آموزشی بشرح زیر می‌باشد:

  1. بخش اول – اطلاعات حقوقی. در این بخش شرکت کنندگان با قانون تجارت، جایگاه بازرس قانونی در موسسات، وظایف ایشان، حدود اختیارات و نیز موضوعات مرتبط با حاکمیت شرکتی در موسسات آشنا خواهند شد. در این بخش به بازخوانی و بحث پیرامون اساسنامه تیپ سمن‌ های حاضر در این کارگاه از دیدگاه بازرس قانونی نیز پرداخته خواهد شد.

 

  1. بخش دوم – آشنایی با گزارشات مالی و تحلیلهای پایه. یکی از مهمترین مهارت‌های مورد نیاز برای بازرسان قانونی موسسات، آشنایی با گزارشات مالی (گزارشاتی که حسابدار موسسه تهیه و ارائه می‌نماید و نیز گزارش حسابرس قانونی ) می‌باشد. بازرس قانونی یک موسسه باید بتواند در سطح کلان نسبت به این گزارشات تسلط داشته و نسبت به مفاد آنها اظهارنظر نماید.

 

  1. بخش سوم – چارچوبهای تدوین گزارش بازرس قانونی. مهمترین خروجی تولید شده توسط بازرس قانونی در قالب گزارش مکتوب بازرس و خطاب به مجمع عمومی می‌باشد. قالب تهیه این گزارش، سرفصل‌هایی که باید در این گزارش مورد توجه قرار گرفته و نسبت به آنها اظهار نظر گردد، و راهنمایی‌های لازم برای نوشتن این متن موضوع این کارگاه خواهد بود.

 

ب. نحوه برگزاری کارگاهها

این کارگاه را می توان به دو صورت آنلاین و یا حضوری برگزار نمود. پیشنهاد ما به سمن های حاضر در استانها که در حوزه توانمندسازی و ظرفیت سازی برای سمن های محلی خود فعال هستند این است که مدیریت برگزاری این کارگاه را برعهده گرفته و برای اجرا در شهر خود آنرا انتخاب نمایند.

برای برگزاری آنلاین  تعداد 3 جلسه 2 ساعته، و برای برگزاری حضوری کارگاه طی یک روز از حدود 9 صبح تا 4 بعد از ظهر زمان نیاز داریم.

برای برگزاری آنلاین این کارگاه پیشنهاد ما بشرح زیر خواهد بود:

  1. ایجاد یک گروه واتزآپی متشکل از شرکت کنندگان در کارگاه و اساتید دوره‌ها. هدف از این بخش بارگذاری منابع مطالعاتی، ایجاد امکان طرح پرسش‌ها از طرف شرکت کنندگان و نیز ارائه برخی موارد آموزشی از طرف اساتید می‌باشد.
  2. برگزاری کارگاه‌ها بصورت آنلاین در یک محیط مناسب ( مثلا اسکای‌رووم، یا سایر موارد مشابه ). طول زمان هر کارگاه حدود 2 ساعت خواهد بود. ترتیب برگزاری کارگاه‌ها نیز به دلیل توالی موضوعی بشرح معرفی در بند الف پیش‌بینی شده است.
  3. گروه واتزآپی یک هفته قبل از شروع نخستین کارگاه ایجاد و فعال شده و تا حدود یک هفته پس از برگزاری آخرین کارگاه فعال خواهد بود. در تمام این مدت اساتید دوره‌ها در گروه فعال بوده و پاسخگوی سئوالات می‌باشند.

 

ت. معرفی اساتید دوره

این دوره توسط اساتید زیر ارائه خواهد شد:

  1. آقای رضا درمان. مدرس، مشاور و مترجم در موضوعات مرتبط با سازمان‌های مردم نهاد. با سابقه 15 سال فعالیت عملیاتی و آموزشی در حوزه سمن‌ ها و موسسات خیریه. (مدرس بخش اطلاعات حقوقی و  مشارکت در تدریس بخش چارچوب‌های تدوین گزارش بازرس قانونی)
  2. آقای نادر میرزایی. حسابدار خبره، مشاور حرفه‌ای در حوزه‌های حسابداری، مدیریت مالی و امور مالیاتی در سمن‌ ها و موسسات خیریه. سابقه 10 سال فعالیت مستمر در سمن‌ ها به عنوان مدیرمالی و مشاور. (مدرس بخش گزارشات مالی و تحلیل‌های پایه و مشارکت در تدریس بخش چارچوب‌های تدوین گزارش بازرس قانونی)

توضیح اینکه در برخی از برگزاری‌ها – بخصوص در شهرستان ها – ممکن است بنابر شرایط این ترکیب تغییر نماید.

بازرس قانونی در سمن ها

منابع مطالعاتی

برگزاری این کارگاه همراه با ارائه 3 جلد جزوه در قالب فایل pdf  می باشد. البته در صورت تمایل می‌توانیم منابع مکتوب مطالعات تکمیلی را خدمت شما معرفی نماییم. پیشنهاد می‌کنیم قبل از برگزاری کارگاه این منابع تهیه و در اختیار شرکت کنندگان قرار گیرد.البته پاورپوینت‌های تهیه شده توسط اساتید برای تدریس دوره نیز در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت.  

[title style=”bold-center” text=”مطالعه بیشتر” icon=”icon-angle-down”]

[row col_bg_radius=”1″ depth=”2″ depth_hover=”5″]

[col span=”4″ span__sm=”12″]

[/col]
[col span=”4″ span__sm=”12″]

[/col]
[col span=”4″ span__sm=”12″]

[ux_image id=”4684″ link=”https://www.iranngonetwork.com/5-%d8%a8%d8%a7%d9%88%d8%b1-%d8%ba%d9%84%d8%b7-%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d8%b1%d8%b3-%d9%82%d8%a7%d9%86%d9%88%d9%86%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%d9%85%d9%86/” target=”_blank”]

[/col]

[/row]