دیجیتال مارکتینگ در خیریه ها

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی دیجیتال شامل بازاریابی محصولات و خدمات با استفاده از هر دستگاه الکترونیکی متصل به اینترنت است.

گستردگی استفاده از اینترنت نشان می‌دهد حرکت در مسیر تکنولوژی از ضروریات فعالیت‍‌های اقتصادی در عصر حاضر به شمار می‌رود  و خیریه ها نیز همانند  هر کسب و کاردیگری لازم است حضور فعالی در فضای مجازی داشته باشند.

انواع دیجیتال مارکتینگ:

شبکه های اجتماعی:

شامل شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرام و موارد دیگر است که توسط مشاغل برای تبلیغ نام تجاری خود با ایجاد محتوای ارزشمند استفاده می شود. همچنین جایی است که صاحبان مشاغل می توانند با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند.

سئو:

یک استراتژی بازاریابی است که کسب و کار را ملزم به تمرکز به افزایش رتبه ی وب سایت خود می کند، که اینکار باعث افزایش ترافیک وب سایت می شود. هرچه رتبه وب سایت شما در SERP گوگل بیشتر باشد، شانس بیشتری برای توسعه نام تجاری شما وجود دارد.

بازاریابی محتوا:

این یک استراتژی است که به مشاغل اجازه می دهد، تا به جای این که فروش محصولاتشان را به مشتریان خود ارائه دهند، محتوای ارزشمندی، برای مشتریان خود به دست آورند. بازاریابی محتوا به ارزش و ایجاد محتوا تمرکز دارد تا مشتریان بیشتری را جذب کند.

 

بازاریابی ویدئویی:

ویدیو محبوب ترین رسانه ای است که به صورت آنلاین توزیع می شود. این یک محتوای بازاریابی موثر (effective) است که مشتریان بیشتری را برای کسب و کار شما به دست می آورد. شما می توانید از بازاریابی ویدئویی به طریق های مختلفی استفاده کنید:

  • می توانید از آن برای تبلیغ نام تجاری یا محصول خود
  • نمایش پشت صحنه کسب و کار خود
  • به اشتراک گذاشتن داستان ها و توصیفات

 

بازاریابی از طریق ایمیل:

یکی از قدیمی ترین انواع بازاریابی دیجیتال مارکتینگ است، که یکی از بالاترین بازده سرمایه گذاری را دارد. این شامل ارسال ایمیل های شخصی برای مخاطبان هدف یا مشتریان قبلی است.

تبلیغات PPC( تبلیغ به ازای کلیک):

این یک استراتژی بازاریابی است که ترافیک پولی را به وب سایت تجاری شما می کشاند. آگهی دهنده می بایست، هر بار که بر بنر تبلیغاتی خود کلیک می شود، مبلغی برای آن پرداخت کند.

دیجیتال مارکتینگ در خیریه ها

بازاریابی در موسسات خیریه مانند سایر سازمان ها امری ضروری و غیر قابل اجتناب می باشد. برخی تصور کنند که مارکتینگ برای ارتقای عملکرد مطلوب سازمان به کار گرفته می شود اما باید توجه داشت که مارکتینگ در اکثر موارد برای ادامه حیات موسسات ضروری است.

سازمان های خیریه می بایست در دو بازار مستقل اهداکنندگان و دریافت کنندگان فعالیت داشته و به شناسایی و جلب رضایت بپردازند. هریک از این دو بازار به منافع خاص خود از موسسه خیریه فکر می کنند.

بازاریابی دیجیتال، می تواند دنیای مؤسسات خیریه و غیر انتفاعی را دگرگون سازد. با استفاده از بازاریابی دیجیتال، مؤسسات خیریه می توانند فعالیت ها و کارهای خود را بهتر و بیشتر معرفی کنند و از این طریق با افراد و حامیان بیشتری آشنا شوند. و با هزینه کمتر نسبت به کانال های تبلیغاتی سنتی مانند تبلیغات تلویزیونی، رادیو و بیلبورد، به تبلیغ و ترویج خود بپردازند.

چرا خیریه ها باید از دیجیتال مارکتینگ استفاده کنند؟

استفاده از تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ از ابعاد مختلفی برای پیشرفت فعالیت های خیریه ای اهمیت دارد. همانطور که می‌دانیدخیریه ها از نظر مالی وضعیت مناسبی ندارند؛ به همین دلیل ملزم به استفاده از روش‌هایی برای بازاریابی هستند که هزینه‌های بالایی نداشته باشند. امروزه راه اندازی کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ هزینه‌های بالایی را به خیریه ها تحمیل نمی‌کنند. به همین دلیل کارشناسان مربوطه، به کارگیری این روش بازاریابی را توصیه می‌کنند.

از دیگر اهمیت بازاریابی دیجیتالی درخیریه ها این است که ابزارهای زیادی برای این کار وجود دارد. خیریه ها بخصوص خیریه های نوپا می‌توانند با به کارگیری این ابزارها، پیام‌های تبلیغاتی خود را به گروه بزرگی از جامعه هدفشان برسانند. آن‌ها قادر هستند بدون هیچ محدودیت مکانی و زمانی، محصول و خدمات خود را به مخاطبانشان عرضه کنند. بدین ترتیب ، استفاده از بازاریابی دیجیتال برای خیریه ها و به خصوص آن‌هایی که در ابتدای راه هستند، بسیار ضروری می‌باشد

مزایای دیجیتال مارکتینگ در خیریه ها:

  • تامین بودجه خیریه ها با بازاریابی دیجیتال:

خیریه ها اغلب با بودجه محدود فعالیت می کنند. به همین دلیل هر ریالی در این راه صرف شود به خیریه ها کمک می کند پیام خود را بهتر به گوش ها برسانند و در نهایت به اهداف وجودی خود چه آن افزایش آگاهی مردم باشد چه افزایش بودجه یا استخدام باشد برسند. در این راه موثرترین راه دست یابی به مخاطبان زیاد، بازاریابی دیجیتال است که اگر به درستی صورت گیرد می تواند مؤسسات خیریه ها را با بودجه کم به طیف بزرگی از مخاطبان و علاقه مندان پیوند دهد. بازاریابی خیریه ها از طریق بهینه سازی موتورهای جستجو (Seo)، تبلیغات، رسانه های گروهی و … انجام می گیرد.
همچنین فضای دیجیتال به گونه ای است که در آن حمایت از برند به واقع اتفاق می افتد. حامیان وفادار خود را در نظر بگیرید. آنها از هیچ راهی برای کمک به شما دریغ نمی کنند . در همین لحظه هم آنها در فضای مجازی و رسانه های اجتماعی در حال معرفی شما هستند. با سرمایه گذاری در بازاریابی دیجیتال، خیریه ها می توانند آنها را مجهز کنند و به حامیان پرو پا قرص خود تبدیل کنند.

  • افزایش آگاهی مخاطبان درباره فعالیت های خیریه:

با وجود تعداد زیاد مؤسسات خیریه، برای حامیان دشوار است که کدام یک را برگزینند. هر کسی می تواند علاقه مند به کارهای خیریه باشد اما حمایت از تمام خیریه ها امکان پذیر نیست. به همین دلیل هر مؤسسه خیریه ای باید به مردم اجازه دهد آنها را بشناسند و راه های حمایت آنها را پیش رویشان قرار دهد. بازاریابی دیجیتال به همگان امکان می دهد هویت وجودی خود را بشناسانند. بهینه سازی موتورهای جستجو یکی از راه هایی است که با آن خیریه ها می توانند با انتخاب کلمات کلیدی مناسب توسط کاربر، خود را به آنها معرفی کنند.

  • دسترسی آسانتر به مخاطبان داخلی و خارجی:

در حالیکه بسیاری از کسب وکارها در حوزه جغرافیایی هدف خود فعالیت می کنند اما مؤسسات خیریه نیازمندند به طیف مخاطبان بیشتری دست یابند و محدود به موقعیت جغرافیایی خود نباشند. سئو به مؤسسات کمک می کند به صورت آنلاین حضور خود را نشان دهند و بازاریابی رسانه های اجتماعی به آنها کمک می کند همیشه در دسترس مردم بوده و با حامیان معنوی و مالی خود در سرتاسر کشور و جهان در ارتباط مداوم باشند.

کلام آخر:

این روزها شاهد رشد روزافزون خیریه های زیادی در اطرافمان هستیم. مشکلی که برای برخی از آن‌ها پیش می‌آید این است که در همان شروع کار، پیشرفتشان متوقف شده و بعضی از آن‌ها سقوط می‌کنند! متخصصان این حوزه بر این باورند که عدم به کارگیری روش‌های دیجیتال مارکتینگ می‌تواند یکی از دلایل اصلی شکست خیریه ها باشد. باشد. بازاریابی دیجیتال در بقای مشاغل امروزی بسیار مهم است. اگر می خواهید خیریه شما رشد کند، باید نام و فعالیت های خیریه خود را در معرض دید مخاطبان بیشتری قرار دهید و استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بهترین و مقرون به صرفه ترین کار در این حوزه می باشد.

 

 

 

 

دیجیتال مارکتینگ در خیریه ها