شانزدهمین جلسه شورای مرکزی شبکه ملی موسسات نیکوکاری با سخنرانی دکتر مریم احمدی

شانزدهمین جلسه شورای مرکزی شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه، هفتم مهرماه ۱۳۹۸ واقع در محل اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران، به میزبانی جامعه نیکوکاری ابرار و با حضور اعضا شوراء بصورت حضوری و غیرحضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

جلسه با خیر مقدم از سوی علی اصغر خامنوی رئیس هیات مدیره شبکه آغاز و در ادامه مریم خاوازی (انجمن زنان کارآفرین ایران)، علیرضا جابرانصاری (کانون اسلامی انصار) به عنوان ناظران و عباس بشکوه (شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه) به عنوان منشی انتخاب و جلسه بطور رسمی شروع به کار کرد.

در ابتدای جلسه آقای خامنوی ضمن قرائت دستورات جلسه، بر لزوم جذب مشارکت حداکثری اعضاء در شبکه ملی تأکید و به برخی برنامه‌ها و فعالیت‌های انجام گرفته در این خصوص اشاره کرد. خامنوی خاطرنشان کرد، بررسی چالش‌ها و مشکلات مرتبط اعضاء و تلاش در جهت رفع موانع موجود از وظائف و رسالت‌های اصلی شبکه ملی بوده و استمرار در آن را یکی از راه‌های تدوام و بقاء شبکه خواند.

رئیس هیات مدیره شبکه ملی در ادامه از فیروزه صابر مدیر عامل قبلی شبکه به پاس تلاش‌‌های ارزشمندشان در تاسیس و راهبری شبکه در طول این مدت تجلیل و از آقای رضا درمان به عنوان مدیرعامل جدید شبکه برای پذیرش داوطلبانه این مسئولیت تشکر و قدردانی کرد.

صابر در گفتگوی خود با اعضای شورای مرکزی، ایجاد همگرایی و هم‌افزایی، تعامل و ارتباط با سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی و ایجاد کانال‌های ارتباطی نسبی را از جمله فعالیت‌هایی خواند که در این مدت انجام و بر لزوم استفاده از مشارکت حداکثری اعضاء، پاسخ به نظرات و پیشنهادات و حمایت از  آنها تاکید کرد.

رضا درمان مدیرعامل جدید شبکه نیز ضمن تشکر از زحمات و تلاش‌های خانم صابر، مالکیت شبکه را متعلق به همه اعضاء خواند و دستیابی به توانایی و قدرت نسبی شبکه در فضای عمومی را از یکی مولفه‌های اصلی حمایت از اعضاء برشمرد.

تسهیل در جذب سازمان‌های مردم نهاد، ایجاد فرصت‌‌های خاص برای اعضاء، جذب امکانات و شرایط صنفی مناسب، تقویت کانال‌های ارتباطی با سازمان‌های بالادستی و تاسیس واحد آموزش در شبکه در شبکه، از جمله برنامه‌های عملیاتی ایشان در سال مالی جدید به شمار می‌آید.

پیشنهاد اصلاحات برخی از بندهای آئین‌نامه داخلی شورای مرکزی یکی دیگر از دستورات جلسه شورا بود که مطرح و مورد بحث و گفتگو قرارگرفت. اعضاء شورا ضمن تصویب پیشنهادات اصلاحی، نحوه و چگونگی اصلاح آن را به هیات مدیره تفویض کردند.

سخنرانی دکتر مریم احمدی (عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی و مجری طرح) با موضوع «آسیب شناسی سمن‌ها در ایران» برنامه بخش پایانی جلسه شورا بود.

خانم احمدی وجود مطالعات آسیب­‌شناسانه سمن‌ها‏ به ­‌طور پراکنده و محدود و خلأ تولید محتوا و فقر منابع موجود داخلی و خارجی را از جمله دلایل و ضرورت‌های انجام این پژوهش خواند و این مطالعه را اولین پژوهش در بدنه دولت خواند که با رویکرد آسیب­‌شناسی/ راهکارشناسی به مسائل سمن‌ها در ایران می­‌پردازد.

او در این طرح پژوهشی، آسیب­‏‌ها‏‏ و راهکار‏ها را در سه مرحله مورد شناسایی و بررسی قرار داد: بررسی مطالعات انجام شده در دسترس (منابع مکتوب)، مصاحبه با تعدادی از مدیران و صاحب­نظران حوزه سمن‌ها‏ و مدیران دولتی (منابع شفاهی) و بررسی برخی از تجارب جهانی، جهت مطالعه کامل متن سخنرانی می توانید از طریق لینک زیر اقدام نمائید.

جلسه شورا مرکزی در ساعت 18:00 روز دوشنبه مورخ 7 مهرماه 1399 به پایان رسید.

 

 

شانزدهمین جلسه شورای مرکزی شبکه ملی موسسات نیکوکاری با سخنرانی دکتر مریم احمدی