مطالبات نمایندگان شبکه‌های سازمان‌های مردم‌نهاد از دولت در جلسه با دکتر ربیعی

پرهیز از نگاه امنیتی در رویکرد دولت، صدای واحد و شفاف، تعطیلی مدارس: مطالبات نمایندگان شبکه‌های سازمان‌های مردم‌نهاد از دولت در جلسه با دکتر ربیعی

پیگیری نامه شبکه ملی و دیگر سازمان‌های مردم‌نهاد درباره ویروس کرونا در جلسه با دکتر ربیعی

در پیگیری بیانیه شبکه‌های ملی و تخصصی سازمان‌های مردم‌نهاد در مورد مقابله با شیوع بیماری کرونا و مکاتبات مطرح شده در آن، قرار بود امروز چهارشنبه 7 اسفند ماه جلسه‌ای حضوری با دکتر ربیعی سخنگوی دولت و مدیر کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مبارزه با کرونا برقرار شود که با توجه به قرنطینه بودن ایشان در مرحله تست کرونا، جلسه به صورت مجازی با ایشان و به اتفاق نمایندگان برخی از شبکه‌های ملی و تخصصی سازمان‌های غیر دولتی برگزار شد.

در این جلسه ضمن اشاره به مطالبات سازمان‌های غیردولتی در بیانیه شبکه‌ها، دو موضوع صدای واحد شفاف ‌و اطلاع‌رسانی به هنگام و تعطیلی مدارس که فوری‌تر است، اولویت بحث قرار گرفت و بدان پرداخته شد.

در طول جلسه اعضا و نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد پیشنهادات و مطالبات خود را مطرح کردند. مطالباتی از جمله: تاکید و اصرار به تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها توسط ستاد ملی کرونا و پرهیز از تشدید بحران در جامعه، پرهیز از نگاه سیاسی و امنیتی در تصمیم‌گیری‌های دولت در این‌مسئله ملی، ایجاد صدای واحد اطلاع‌رسانی شفاف، به هنگام و کامل در مورد موضوع کرونا و تبعات آن، استفاده از تجارب و تخصص سازمان بهداشت جهانی، الزام وزارت بهداشت در نقش تخصص خود و‌ نه با رویکرد سیاسی، نقش موثر سازمان‌های غیردولتی در مطالبه‌گری، دیده‌بانی و آگاهی‌سازی و همکاری در مبارزه ملی با بیماری کرونا و استفاده دولت از ان بیان کردند و از ایشان خواستند تا در این مورد پشتیبانی قوی باشند.

چگونگی مداخله سازمان‌های مردم‌نهاد از جمله مسائلی بود که ربیعی با نمایندگان تشکل‌ها مطرح کرد. مسائلی از جمله: چه اقداماتی توسط دولت را متصورید؟ برای بهم ریختگی روانی و خوانش منفی چه کنیم؟ سازمان‌های مردم‌نهاد را چگونه مداخله دهیم؟ و ما چه اقدامی در همراهی با نهاد‌های مدنی داشته باشیم؟

در خاتمه قرار شد آقای ربیعی نظر سازمان‌های غیر دولتی را مبنی بر تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها به ستاد ملی مبارزه با کرونا انتقال دهند و همچنین گروه کوچکی از شرکت‌کنندگان جلسه برای پیگیری و پیشبرد پیشنهادهای مطرح شده تشکیل شد و اشکان تقی پور مسئولیت هماهنگی آن را پذیرفتند.

قرار شد گروه کوچک گزارش عملکرد خود را به این جلسه و  با حضور آقای ربیعی که قول حمایت و پیگیری را دادند، ارائه کنند.

در این جلسه مریم رسولیان عضو هیئت مدیره مجتمع آموزشی رعد، زهرا رحیمی مدیر عامل جمعیت دانشجویی امام علی، فیروزه صابر مدیر عامل شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه، مهرنوش کاوه مدیر عامل موسسه خیریه توانبخشی بیماران اعصاب و روان امید فردا، مهدیه نجفی‌زاده مشاور آقای ربیعی، محمد الموتی دبیر شبکه‌ سازمان‌های غیردولتی محیط زیست و منابع طبیعی کشور، احمد بختیاری مدیر عامل خانه نجات ایران، اشکان تقی‌پور مدیر عامل موسسه خیریه نیک‌گامان جمشید، آقای رضایی و احمد قویدل مدیر عامل کانون هموفیلی ایران حضور داشتند.

پیگیری نامه شبکه ملی و دیگر سازمان‌های مردم‌نهاد درباره ویروس کرونا در جلسه (دولت)با دکتر ربیعی